Veelgestelde vragen.
En de antwoorden.

Ga snel naar

Verhuizing doorgeven

Gaat de verhuizing binnen of naar een andere gemeente ook digitaal?
Nee. U geeft wel digitaal alle informatie aan ons door. U machtigt digitaal verhuizen dat wij u mogen verhuizen. Dit doet u al automatisch daar dit in onze voorwaarden is vastgelegd. Doordat u ons heeft gemachtigd mogen wij u wettelijk verhuizen. In een gecodeerde link worden uw gegevens direct verwerkt en stuurt ons systeem een kopie van uw paspoort en de machtiging die u ons heeft gegeven per post naar uw gemeente. U krijgt automatisch een schriftelijke bevestiging van de gemeente als verhuizing is verwerkt.
Hoe langt duur het voor al mijn gegevens zijn verhuisd?
Dit ligt uiteraard aan uw leveranciers en bedrijven. Uw dossier is klaar om te versturen zodra u alle informatie en de gegevens van de leverancier en/of bedrijven heeft ingevuld. Zodra uw dossier compleet is wordt uw verhuizing veilig en gecodeerd naar uw opgegeven leveranciers en bedrijven gestuurd. Wij streven er naar dat u binnen 1 week bent verhuisd.
Hoe kan ik mijn verhuizing volgen?
Zodra u een account heeft aangemaakt bij digitaal verhuizen kunt u nadat alle gegevens zijn ingevuld en verstuurd uw verhuizing volgen. U kunt in uw dossier zien wat er verhuisd is en welke leveranciers of bedrijven uw verhuizing nog moeten bevestigen.
Ik heb kinderen onder de 16 jaar en staan op het zelfde adres ingeschreven, verhuizen zij automatisch mee?
Kinderen die ingeschreven staan op hetzelfde adres als hun ouders worden automatisch bij binnen of buiten de gemeente mee verhuisd.
Moet ik van mijn partner en gezinsleden ook een legitimatie uploaden om te kunnen verhuizen naar mijn nieuwe adres?
Nee 1 ouder van het gezin kan het complete gezin verhuizen. U machtigt digitaal verhuizen door middel van 1 legitimatie bewijs te uploaden welke wij meesturen naar de gemeente.
Wat kan ik doen als mijn leverancier of bedrijf niet tussen de optie van digitaal verhuizen staat?
U heeft bij iedere categorie de optie om een leverancier of bedrijf zelf toe te voegen. Wij zorgen voor een correcte en juiste afhandeling hiervan. U dient wel alle informatie goed in te vullen voor een correcte afhandeling.
Secure-data

Uw gegevens

Zijn mijn gegevens veilig bij digitaal verhuizen?
Ja. Uw gegevens zijn veilig bij digitaal verhuizen. Wij werken met erkende en gecertificeerde bedrijven welke voldoen aan de wettelijke eisen voor de verwerking van privacy gevoelige informatie. Tevens identificeren wij de persoon of deze ook daadwerkelijk de persoon is wie zegt te verhuizen. Daarom moet u met IDIN inloggen en de betaling via ideal voldoen.
Wat gebeurt er met mijn gegevens nadat ik ben verhuisd?
Zodra u volledig bent verhuisd en wij van alle leveranciers en bedrijven een bevestiging hebben ontvangen dan krijgt u van ons een bericht dat wij uw gegevens binnen 1 maand verwijderen van onze servers. U kunt uw gegevens ook bewaren op onze servers tegen een maandelijkse vergoeding. U heeft ook de optie om de adressen welke u heeft ingevuld digitaal te ontvangen.
iDIN

Identificeren via iDin

Wat is iDIN?
iDIN is een dienst die ontwikkeld is door de banken voor een veilige identificatie. U kunt met iDIN veilig en op dezelfde manier inloggen bij overheidsinstanties, verzekeringsmaatschappijen en webwinkels. Digitale dienstverlening zorgt voor een groeiende behoefte aan zekerheid over de identiteit van online gebruikers. Met wie doen we zaken? iDIN is een dienst van de banken waarmee consumenten veilig én snel online hun persoonsgegevens kunnen delen. Denk aan NAW, geboortedatum, geslacht, e-mail en telefoonnummer. iDIN beschermt tegen online fraude en biedt zekerheid. Ook onze online dienst waarbij wij uw gegevens verhuizen en wij via iDIN tekenen voor identiteitsverificatie.
Hoe werkt iDIN?
Met iDIN kunt u zichzelf via uw eigen bank online bekend maken bij digitaalverhuizen.nl, met de inlogmiddelen van uw bank, zoals e.dentifier, TAN-code, scanner, random reader, digipas of identifier. Net als bij internetbankieren wordt u omgeleid naar een beveiligde inlogpagina van uw bank. De inlogmiddelen worden dus bij uw eigen bank gebruikt, ze belanden niet bij andere organisaties.
Waarom iDIN?
digitaalverhuizen.nl gebruikt iDIN om te verifiëren dat u echt bent wie u zegt dat u bent. Zo kan niemand uw verhuizing doorgeven of verifiëren, behalve uzelf. Wanneer een ander gezinslid uw verhuizing doorgeeft dient u alsnog zelf in te loggen met iDIN om te bevestigen dat u het eens bent met de verhuizing.
Is iDIN echt veilig?
iDIN is gebaseerd op internetbankieren en hanteert dezelfde beveiligingstechnieken. Dit betekent dat iDIN net zo veilig is als internetbankieren.
Hoe garanderen wij dat iDIN de beste manier is van inloggen?
Het merendeel van de gegevens die met iDIN kunnen worden geleverd zijn afkomstig van een onafhankelijke bron, te weten het wettelijk identiteitsbewijs (geslacht, voorletters, achternaam en geboortedatum). Het woonadres is het adres dat u zelf aan de bank heeft verstrekt. Dat is over het algemeen het adres waarop u de post van uw bank wil ontvangen, zoals nieuwe betaalpassen, jaaroverzichten en andere belangrijke documenten. Daardoor is de verwachting dat de datakwaliteit van de adresgegevens doorgaans van een hoog niveau is.
Hoe werkt iDIN?
De login van uw eigen vertrouwde online internetbankieren is identiek aan die van iDIN. Zo bent u nooit uw wachtwoord kwijt. Dit is de beste manier van verificatie.
Welke gegevens zien wij nadat u verifiëert via iDIN?
De bank verstrekt alleen persoonsgegevens aan een organisatie nadat de klant opdracht heeft gegeven aan zijn bank voor het verstrekken van die gegevens. Het gaat dan om één of meer van de volgende gegevens: voorletter(s), achternaam, woonadres, leeftijdsindicatie (18 jaar of ouder), geboortedatum, geslacht, e-mail of telefoonnummer.
Welke banken bieden iDIN aan?
iDIN wordt aangeboden door ABN AMRO, ING, Rabobank, SNS, ASN Bank, RegioBank, bunq en Triodos Bank. Particulieren die internetbankieren bij deze banken, kunnen direct gebruik maken van iDIN.
Ik heb geen iDIN, wat nu?
U heeft wellicht geen internetbankieren waardoor u geen iDin heeft. U kunt dan helaas geen gebruik maken van digitaalverhuizen.nl.
Waar kan ik terecht als ik andere vragen over iDIN heb?
Staat het antwoord op uw vraag er niet bij of heeft u een specifieke bankgerelateerde iDIN vraag, dan kunt u contact opnemen met uw eigen bank.
Plant+boxes

Zakelijk

Hoe kan ik zorgen dat mijn bedrijf te selecteren is door consumenten?
U kunt met uw bedrijf gemakkelijk een aanvraag doen om toegevoegd te worden aan de lijst met bedrijven waar een consument uit kan kiezen. Ga naar onze 'Zelf bedrijf toevoegen' pagina (link staat hier onder) en vul het aanvraagformulier in met alle bijbehorende gegevens. Alle bedrijven worden gecontroleerd op correcte gegevens en welke mogelijkheden gewenst zijn om de verhuizing door te geven. Na het verzenden van het aanvraagformulier wordt u door ons zo spoedig mogelijk terug gebeld.